Muy pokos kedimos en Israel komo eskrivanos de ladino (judeo espanyol, judezmo, espanyol i mas, no me emporta komo yamash la lingua de muestros antepasados) i esto me aze pensar kon tristesa sovre el futuro de esta lingua. Eya reprezenta la baza del sefaradizmo i de su kultura . Poko antes sovre el apoyo de la Akademia Espanyola, se miro de organizar una akademia semejante chika en Israel debasho el patronaze de la Rashut del Ladino para sovreguadrarla i krear muevos biervos para ayudarla a estar en uzansa en muestra epoka. A lo ke yo sepa malorozamente nada fue echo de konkreto fin oy en dia. La mayoriya de los sefarades i sus desendientes israelianos no fueron del todo motivados para ke eya seya kreada . El ministaryo de la kultura israeliano no se si se entereso a este proyekto i si mizmo su tema le fue eksplikado anchamente para solisitar ayudo i un budjeto sin el no sera posible establisirla. Pekado por el idioma i por muestra kultura ke kedaron guerfanos al seno de la mas grande komunidad sefarad del mundo. La kayadez i su komportamiento negativo sovre esta kestyon no mos dara una buena fama istorika a todos los ke pensan ainda en ladino i miran de pratikarla i eskrivirla.
Bien,unos de mi lektores me demandaran por siguro kualo kale azer para avansar el proyekto? La verda es ke no se kualo responderles de konkreto visto ke no tengo dinero en demazia en mi fondasyon ke ayuda el Instituto Salti el kual konsume la mayoriya de su budjeto anual. A mi avizo la sola koza de positivo ke se puedra azer al momento aktual es de demandar a traverso las platformas sosialas a topar filantropos ke kereran ayudar el establisimiento de la Akademia en partisipando a una komisyon ke se establira al seno de la Rashut del Ladino i ke mirara de arekojer grosh por grosh donasyones de los amantes de muestra kultura . Grasias a este fondo se podra organizar lavoros de un grupo de presyon politiko ke influensera el futuro governo a okuparse de la Akademia i ansi darles a entender ke para Israel, la Akademia avrira kulturalmente una puerta mueva en el mundo espanyol visto ke eya sera miembro aktivo de la asosyasyon ‘Asala’ ke regrupa 23 akademias espanyolas reprezentando 23 payizes diferentes.
Ademas un sigundo punto importante sovre el futuro del idioma es la mankura de eskrivanos ke miran a enteresarse a la vida de kada dia en Israel, al aspekto politiko, sosyolojiko del payis. Es ansi sigun mi penseryo ke se provara ke el ladino esta bivo i se puede uzar para darse a entender sovre evenimientos aktuales. Esto, no fui nunka kapache de konvenser a eminentes personajes de muestra sosietad ke eskrivieron i kontinuan a eskrivir sovre el pasado nostaljiko de sus chikes sea en Israel, sea en la diáspora, a transmeter sus investigasyones istorikas de 2000 anyos , analizar la vida ke tuvieron los djudios en Espanya, i durante el segundo galut en el Imperio Otomano, el antisemitizmo politiko del sieglo pasado, la Shoa i mas. No ay duvda son sujetos urjentes de grande importansa ke se deven eskrivir. Ma la lingua kon la kuala estos sujetos son eskritos no ayuda al dezvelopamiento del vokabularyo nesesario de la lingua avlada de kada dia
Por modo de esto enkorajo a todos los ke dezean uzar el ladino por sujetos aktuales de eskrivir sin aflosharsen i de no deskorajarsen kuando un biervo les falta , de no kansarsen para krearlo. Siempre adelantre si keremos uzar muestra amada lirika lingua.
El treser punto para mi es de demandar a todos de eskrivir para luchar kontra el antisemitizmo pujado estos ultimos anyos en el mundo. Kada uno de mozotros sovre sus orijines de enteresarsen al antisemitizmo del payis en el kual se engrandesyeron. En mi kavzo vos kero transmeter mi sentimiento sovre el antisemitizmo en Turkia. Dezde de los Otomanos siempre uvo antisemitizmo en la umas ke kompozavan el imperio. Los kristianos otoktonos en mayoriya kreendose al mit de la muerte de Jesu (Yeushua) pratikaron el antisemitizmo relijiozo. Los muzulmanos de mezmo pratikaron un antesemitizmo moderado fin a el establisimiento de la republika. El kemalizmo sekular i la disparisyon del imperio izo pujar el antisemitizmo politiko de los fondamentalistos muzulmanos i de los nasyonalistos en el empesijo del sieglo pasado. Kon la fondasyon de Israel i la influenza del nasyonalizmo arabo el pujo muncho mas. En muestros días el antisemitizmo vino al nivel maksimal istoriko kon la vinida al poder en este payis, del partido ‘Justisia i Dezvelopamiento’ 15 anyos antes. El prezidente Tayyip Erdogan siendo un dishiplo de los Ermanos Musulmanos konfrereria araba ejipsyana ke en su doktrina mensyona la destruksyon de Israel, es un antisemito lo ke yamo yo “medyo”. No ay duvda el se konsidera inimigo de Israel ma komo bivyo kon los djudyos en Estambol los proteja komo dimnis i no refuza a la chika komunidad djudia su ayudo. Ma en jeneral los turkos blankos(kemalistos -laikos) keren bien a Israel, a los djudios de Turkia i la mayoriya de los miembros de la armada turka respektan muestro payis por ke save defenderse i krear armas de defensa. Ma kaji 78 por sien de la povlasyon pensan ke Israel aliado de los Estados Unidos es inimigo de la Turkia, ke maltrata a los palestinianos muzulmanos, konkista terra musulmana, ke tiene proyektos imperialistos sovre el Medyo Oriente i ke ayuda a los Kurdes a estableser zonas otonomas en Siria i en Irak aliados del PKK ke lucha kontra Ankara.
Difisil para los djudios ke biven en este payis de respirar sin sar. Lo mijor sera para eyos de salir de aya o sino de bivir en kayades, eskondidos en una forma de geto onde kontinuaran a frekuantarse entre eyos i por lo mas kon los turkos blankos, asperando kon pasensia un trokamento de governo !
Dr. Selim Salti, 2019