En la istoria moderna de Israel kada uno de mozotros ke izimos aliya (suvir) a Israel tenemos muestra propria eksplikasyon del akto de vinir estableserse en las tyerras de muestros antepasados. Ken konta para salvarse del antisemitizmo relijiozo, ken del antisemitizmo nasyonal, sovre todo del nazizmo, ken de los pogromes de Rusia, ken de la inimista del kristianizmo o del islamizmo i mas i mas. Ma ay otros ke kontan ke vinieron para bivir en una sosieta libera i ansi fraguar de muevo una patria para los djudios dispersados en las kuatro puntas del mundo; para arekojerlos debasho la mizma bandiera de Sion . Es esto ke yamamos el sionizmo, ideolojia nasyonalista tanto importante para mozotros.
De la edad de 14 anyos estuve en kontakto kon el sionizmo en Estambol sivdad en la kuala nasi. La organizasyon Betar ke era klandestina en akea epoka en Turkia me formo a ser un djudyo no komo mis parientes ke no tuvieron kontakto kon el revizyonizmo ke mos enkulko a ser orgolyozos de muestra apartenensia a la nasyon djudia. Eyos se ambezaron a ser kayados i no mesklarse de politika en kel kual djenero. No pensavan mizmo ke eran konsiderados durante la perioda de la administrasyon diktatoriala de la republika fondada por Ataturk en 1923 sitadinos de segunda kategoria, ke no les era permetido de egzijir sus derechos sosyales ke la konstitusyon dava a todo sivdadino del payis. Esto fue una erensya triste ke me marko por la vida.
Anyos pasando la mayoriya de mis amigos i kolegas kon los kualos lavori mano kon mano, aziendo muestro dover para la formasyon de las jenerasyones mas mansevas i aparejarlas para ke un dia agan sus aliya, me ayudo a sobrebivir en un atmosfera amofinada a kontinuar mi vida en Turkiya ma lo ke me permetyo ademas a dezvelopar industrias petrokemikalas las kualas dieron a sientos de personas lavoro i pan siguro.
Malgrado mi reuchita ekonomika, mis estudyos, mi saverisyo i mi ekspertiva profesyonal, ke me ayudaron a enrikeserme materyalmente, a la edad de 40 anyos no me sentiva mas pueder bivir en Estambol. Mi deredor profesional no topava justo a ke parte i abandone mis sosietas endustrialas, eyos pensavan ke mi partensya no era un akto muy entelijente. Ma mi desizion de irme era irrevokavle.
Lo mas duro era ke la mayoriya de mis amigos de chikes , sus diplomas en la aldikera se fueron a Israel dechandomos un punyado de amigos biviendo si se puede deskrivir, solikos en muestro ‘getto amikavle’. Ansi no me sentiya mas del todo motivado a bivir en Turkia.
En `1975 en una semana tomi la buelta i me fui a la Evropa a bivir en el prensipyo en Bruxelles i mas despues en la Suissa italiana, en la kuala enjuntos kon mi ermano grande establisimos una sosieta de korreteria de materia- primeras de fibras sintetikas . En 1985 me transferi a Genevra i resivi la nasyonalitad suissa. Esta ves me sinti mas asolado todo integrandome a la komunidad djudia de la sivdad en la kuala fui mizmo un dirijente aktivo.
Durante este periodo mi kontakto kon Israel se dezvelopo bastantemente. Todos los 3 mezes vijitava el payis i sovre todo despues ke el partido Herut enkavesado por Begin ampeso a ganar las eleksyones mis sejornos se alargaron por semanas.
En 1980 sovre la demanda de los dirijentes politikos de la epoka, desidi de investisir en Israel, a mi manera de provar mi kerensya enverso la Medina i ke pensi ke sera un akto konkreto de mi sionizmo. Ansi fondi kon un amigo la kadena de supermerkados “Metro “i di lavoro a sientos de israeliano, onde una grande partida eran de orijin turka. Ademas en la mizma anyada fondi la “Fundasyon Yeushua Salti “ para ayudar kon bekas a mansevos universitaryos de orijin sefarad. Esta institusion dezde 1983 tiene miles de alumnis la mayoriya de desendiensa sefarad turka.
En 2003 al seno de la Universitad Bar Ilan establisi un sentro de estudyos akademikos para la lingua i su kultura de los sefarades ladino avlantes. Es ansi ke el ladino es estudyado en profondita i sientos de estudiantes se ambezan no solo la lingua ma investigan en la kultura sefarad. Visto ke el sentro Salti fue una grande reuchita el anyo pasado eya fue egrandesida en Instituto. Fina oy el Instituto Salti formo 14 doktores i otanto de maestros, koza unika en Israel i mizmo en el mundo. El instituto tiene una de las mas grandes bibliotekas de libros en ladino kaji 5000 volumes, 400 manuskritos i livros istorikos, lo mas regalados por djudios sefarad biviendo en Israel i en otros payizes del mundo. Bien entendido a esto se adjustan dokumentos istorikos, koleksyones de gazetas en ladino i mas.
En la anyada 1991 sali en pensia i likidi todo lo ke tenia en Turkia , Suissa i en otros payizes para vinir, mizmo un poko tadre , a bivir en Israel. La razon prinsipala era de realizar mi eshuenyo de chikes i de bivir entornado de mis ijos i mis inyetos en Eretz Israel. No fue fasil, sovre todo vos dire ke ambezar el ebreo no es koza livyana i si no nasites en el payis a mi perspektiva personal nunka lo pratikaras sin yerros. En turko se dize-‘ mizmo la ija del kadi (djuzgador) tiene defektos-‘ ,komo eya i yo no so perfekto, esto ke seya mi defekto!
Me siento orozo de bivir en un moshav i en mi propria kaza, kontinuando a azer benfezensia i okupandome de la Itahdut Yotsei Turkia. Amorozo de Israel, me enkanto de ver este chiko payis komo adelanta i se enfortese grasias al saverisyo de la djuderia moderna aktual, fenomeno ke mis nonos no se lo sonyavan. Mi jenerasyon fue mazaloza de alkansar a ver el briyo de la sosieta Israeliana ke mira de adelantarsa kada dia mas.
No ay duvda el puevlo de Israel deve dainda muncho penar para tener cuntos kon sus laikos i relijiozos una sosieta justa i prospera i ken save un dia pueder azer pas kon los vizinos arabos.
Parami valyo la pena de azer mi aliya mizmo a una edad avansada!
Dr. Selim Salti, 2019